Stöd till anhöriga

Om du är anhörig till en patient som behöver stöd för sin vård och läkemedelsbehandling kan du själv behöva stöd, hjälp och inspiration för ditt viktiga uppdrag.

Som anhörig kan du vända dig till Apoteket för att få råd och hjälp vid frågor om läkemedel. Det är alltid bra om du har en fullmakt för den person som du bistår. Då har vi bättre möjligheter att hjälpa dig med din anhöriges medicinering. Information om hur du skaffar en fullmakt för din närstående finns på Apotekets webbplats.

Har du en fullmakt kan du logga in på Apoteket.se och få en översikt över din anhöriges aktuella recept (även de som är förskrivna som dosrecept), om de har kommit in, hur många uttag som är kvar och lagersaldo på närmaste apotek. Här kan du ocks handla medicin till din närstånde och välja hur du vill få den levererad – direkt hem i brevlådan, närmaste postombud, våra 370 apotek eller till något av våra ca 700 apoteksombud. Högkostnadsskyddet gäller förstås som vanligt.

Ett sätt för att få råd i läkemedelsfrågor vare sig det gäller en anhörig eller dig själv är att ringa Apotekets Kundservice telefon 0771-450 450. Socialstyrelsen erbjuder också information, vägledning och stöd till dig som hjälper närstående på olika sätt. Du hittar mer information om detta hos Socialstyrelsen.